For Reservation Call : 1.888.222.5847

Tap To Call
Hem » Film » Efter bröllopet – ett ödesdrama signerat Susanne Bier

Efter bröllopet – ett ödesdrama signerat Susanne Bier

Danske Jacob, spelad av Mads Mikkelsen, har bestämt sig för att bosätta sig i Indien och ägna sitt liv åt att hjälpa föräldralösa barn. Han har ingen som helst önskan att återvända till hemlandet. Men så hör mecenaten Jörgen, spelad av Rolf Lassgård, av sig och fordrar att Jacob närvarar när en donation ska genomföras och han tvingas att återvända till Danmark för första gången på tjugo år.

Det är upptakten till Susanne Biers film ”Efter bröllopet” där starka viljor står i centrum och personliga tragedier lurar bakom knuten. Filmen är ett ödesdrama men ett välregisserat, välspelat och intressant sådant.

Allt är inte vad det verkar vara

Rolf Lassgårds karaktär Jörgen är en man som har allt och är van vid att få det han vill ha. Han har ett välfyllt bankkonto som han utan problem kan skänka bort 10 miljoner dollar från varje år. Jacob är en före detta hippie som har bestämt sig för att viga sitt liv åt att hjälpa föräldralösa barn i Indiens slumkvarter. Men Jörgen har andra planer och vill personligen donera en enorm summa pengar till Jacob projekt. Jörgens dotter Anna, spelad av Stine Fischer Christiensen, ska gifta sig och Jacob, som ändå är tillbaka i hemlandet, bjuds in som gäst. Det blir också upptakten till den visuella spänning som byggs upp mellan de båda personlighetsmotsatserna som under filmens gång förenas i en maktkamp där ideal ställs mot ideal, samvete mot samvete och där det hela tiden måste göras olika val samtidigt som mänsklighetens nästintill djuriska instinkter sätts på prov. Hela filmens manus är ett skickligt pusselbygge signerat Susanne Bier och en av dansk films främsta manusförfattare, Anders Thomas Jensen. Biers skicklighet i att göra film och regissera syns inte minst i Rolf Lassgårds och Mads Mikkelsens genuina rollprestationer. Spelet mellan Jacob och Jörgens fru, Helen, spelad av Sidse Babett Knudsen, är briljant, små rörelser, långa blickar, blänket i ett öga, munnar och någon som vänder sig om vid precis rätt tillfälle. Susanne Bier kan göra film och hon har även förmågan att ta fram det bästa hos skådespelarna hon regisserar. Det är också när hon regisserar allvarliga filmer som hon blir som allra bäst.

Aningen för enkelspårigt

Även om ”Efter bröllopet” är en välgjord film finns det ett litet men som lurar under ytan. Historien går helt enkelt lite för mycket som på räls, även när urspårningen borde vara ett faktum. På ett plan är filmen mer eller mindre total osannolik medan den på ett annat är farligt nära att sugas ner i klichéträsket. Vid ett par tillfällen får de ack så söta indiska barnen titta någon sekund för djupt och för länge in i kameran. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att värja sig mot känslorna som rörs upp inombords när det barnhemsbarn som står Jacob närmast, snyftande ställer frågan: ”Mr Jacob, will you come back for my birthday?”. Samtidigt känns det lite billigt. På andra planhalvan har vi en övertydlig Bier som, fast att alla redan har förstått att någon har varit otrogen, måste bekräfta det med en tillbakablick i form av nakna kroppar som rullar runt i soffan. Lika lite behöver inte detta ödesdrama, där ingen av de inblandade kan bortse från eller undkomma varken sitt förflutna eller döden, knytas ihop så tydligt i slutscenerna. Det ger bara känslan av att under ytan på denna bra film, ligger en mycket bra film.

Comments are closed.